Rosa bandet och mkt thailnad tips!

Ni har väl köpt ett rosa band?
Jag gjorde det igår :) Kosta 25 kr tror jag. Det är väl inte så jobbigt att bli 25 kr fattigare?
Var nionde kvinna får någon gång under sitt liv bröstcancer. Det är väldigt många! Därför vill jag hjälpa till att hjälpa dessa kvinnor. Gör det du också!



Idag har jag börjat packa. Chrsitel bjöd på fruskost vid 10 idag, så jag mamma och Karin var där och åt och drack te :) Sen har jag packat och skannat mitt pass och skickat till mig själv. Har aldrig gjort det tidigare när jag åkt utomlands, men jag får så mycket tips av alla nu så det känns som att ska jag lyssna på allt så kommer jag bara planera införs skador och sjukdomar och sånt hela tiden :P Men det är bra att vara förbered. Speciellet om man heter Ida och alltid är sjuk!

TIPS!!
-Passet är skannat ifall jag skulle tappa bort det. För då kan man bara gå till svenska ambasadören i thailand ta fram sitt mail så fixar dem snabbt och lätt ett nytt.

- Reseförsäkring är nedpackad, så om jag skulle bli sjuk behöver jag inte betala för mitt sjukhusbesök. Toppen!

- Ska snart åka till en thaibutik i trollhättan och hämta en lapp som dem så snällt skrivit åt mig. På lappen ska det stå " Jag är väldigt allergisk mot nötter, så snälla var noggranna att det inte kommer i min mat" Eller något sånt :) Jag läste nämligen att thailändare ofta kan ha nötter i maten utan att det står på menyn :S Inte så bra.. Så det är fixat :)

- Jag ska köpa balsamvinäger. För i thailand finns det dödliga maneter, och balsamvinäger är det ända som hjälper om man blir bränd av en sån! Bra att veta, tack Micha för det tipset :)

Sen har jag fått massa andra bra tips som
- Hjälp aldrig thailändar om de krockar med varandra eller det händer en sån olycka för de kan då skylla på oss svenskar eftersom de tror att vi har så mycket pengar. Dem är många som kan hjälpa varandra :)
- Lämna aldrig väskor med pengar, mobil eller andra värdefulla saker på hatthyllor eller andra ställen där man ska lägga bagage om ni ska på en båtutflyckt tex.. (Det ska man ju förstås tänka på vart man än åker) Men det är ett tips jag fått :P

Hm vet att det är mer saker, men jag tror jag kommer ihåg det viktigaste :) Juste mamma sa såhär också
Gå INTE in i några mörka gränder, någon kan hoppa på er och råna er och slå ner er !! Haha det ska jag tänka på mamma :) Oroa dig inte.

Någon som varit i Ao nang eller i närheten och har roliga tips på vad man kan göra för utflykter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0