:D

Hej!
Ligger och kollar på project runway och det är så kul att kolla på sminkningarna. Det är ngt jag jämt lägger märke till när jag kollar på ngt tv program, hur folk är sminkade. Försökte googla lite på project runway och se ifall jag kunde hitta ngn snygg sminkning som jag kunde lägga upp här, men jag hittade ingen bra. Så jag tänkte att jag istället kunde lägga upp lite bilder och visa och berätta lite om vad vi fått lära oss i skolan. Sen kommer jag försökta lägga upp så mkt jag hinner om vad vi lär oss i skolan dem här kommande 2 terminerna.

jag har tyvärr inte haft en bra kamera så många gånger. Så alla bilder är inte så bra.


Allt började förra hösten med lätta sminkningar och roliga skoldagar. Till en början fick vi mest exprimentera själva, sminka lite fritt men samtidigt lära oss hur man skulle göra "på riktigt". 
Här är en bild på när jag och sofia sminkat varandra efter en bild i en tidning.
Vi använde oss av foundation, puder i "grunden". Sedan tror jag Sofia smikade mig med rosa ögonskugga och jag henne med grön? kommer inte riktigt ihåg och det är svårt att se på bilden. Vi kanske hade rosa båda två? Väldigt rosa läppar hade vi iaf, vågat med rouge och även lösögonfransar.
Detta var alltså mest en rolig grej, ingen svår sminkning alls, men ändå ingen sminkning man skulle vilja bära en vanlig vardag eftersom man ser ganska så mkt fjortis ut ;D


Jag hittade en bild där man ser sminkningen bättre.
Här ser man att jag använt grön lockskugga och rosa globskugga på Sofia. Hon har bara använt rosa ögonskugga på mig.


I början gjorde vi mycket vanlliga väldigt lätta sminkningar. Ingen idé jag lägger upp så mkt bilder av lätta sminkningar för det finns inte så mkt att förklara. dem flesta vet redan hur man gör. Fast sen kan man komplicera en lätt sminkning mycket. Det kan se väldigt lätt ut men man kan göra så mkt annat, t.ex. framhäva olika delar av ansiktet. Som jag skrev förra gången om att jag fått en jättebra tidning av min lärare om hur man framhäver olika delar i ansiktet. Men innan jag säger ngt mer om det ska jag bara snabbt förklara vad Louise använt när hon sminkat mig här. Jag har iaf för mig att det var Louise som sminkade mig här? Det var när vi övade på bröllopsmakeuper.
Hon ville göra en väldigt naturlig sminkning och använde sig faktiskt inte ens av ngn foundation eftersom jag har såpass bra hy och inte så mkt att täcka. Det ända hon använt dig av är rouge, ögonskugga, mascara, läppglans och ögonbrynsfärg.
Ögonskugga: En guld/beige skimrig skugga på ögonlocket.  En lite mörkare brun/guldig skugga på ögongloben som hon tonat ut med lite highlight upp mot ögonbrynen.
Ett tips: När ni lägger lockskuggan jobba med penseln upp och ner, alltså inte i sidled. Men däremot när ni sedan lägger globskuggan är det bättre att jobba med penseln i sidled fram och tillbaka.

Framhäva kindben: För att framhäva dina kindben behöver du shading och higlight.

Här är en bild på exakt vart du ska lägga shading. en ljusbrunfärg under kindbenet. Sedan lägger du rouge på kindbenet och kindäpplet. Lägg sedan lite highlight över kindbenet.
Så lätt framhäver du kindbenet.

Jag berättar mer om hur man framhäver olika delar i ansiktet ngn annan dag. Nu tycker jag vi lägger upp ngt roligare :)
Sår kanske? Ja det är kul. Inte att ha på riktigt, men att sminka fake sår.


Här är Sofias arm som jag kladdat lite på ;D
Detta har jag använt mig av: Först några lager latex. Dutta först på ett lager med en svamp, torka med hårfön. Lägg på ett nytt lager igen, torka och gör så några gånger. kanske 4-5 ggr. Efter det gör du några hål med a vad som hellst, bara det är ngt vasst, men akta huden under! I hålen du gjort trycker du under små bomullstussar som du först har doppat i "blod". Efter det är det bara att börja sminka. och här är det bara att använda sin egen fantasi. Det är väldigt svårt att säga precis hur du ska sminka. Om du tycker det är svårt att föreställa dig i huvudet hur du ska göra så använd dig av en bild.
När jag sminkade detta använde jag mig av min egen fantsi. Med hjälp av fet teatersmink i rött, blått och svart. 

Det handlar mycket om att använda sin egen fantasi. Har man bra fantasi kan man göra otroligt bra sminkningar. Bara man jobbar fram sina fantasier i ett ansikte eller på en kropp.
Jag har jämt 1000 idér när vi får ett nytt uppdrag. Som när vi skulle sminka dem 4 olika elementen. Det bara sprudlade av tankar. Nu vill jag bara att mina tankar ska bli lika bra i verkligheten som dem är i huvudet :)


Element: Eld
Modell: Sofia
Make up: jag :)

Element: Jord
Modell: Sofia
Make up: Jag


Element: Vind
Modell: sofia
make up: Jag

Element: Vatten
Modell: Sofia
Make up: jag

Ne nu har detta tagit väldigt lång tid, och jag har skrivit väldigt långt :P Om ni orkade läsa ända hit, ha det så bra och hoppas ni läste ngt kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0