Första inlägger om smink

Hej där!
Nu gjorde jag en ny kategori. Måste ju ha en egen sminkkategori!
Så här kommer jag alltså skriva en hel del sminktips, hur jag sminkat mig idag osv..
Kommer nog bli lite aktivare här när skolan börjat igen och jag har nya tips till er!

Men jag kan ju börja lite smått med att berätta om dagens smink!
Idag använde jag mig först av en fet foundation från "kryolan". Ett tyskt märke som vi använder oss av i skolan. Egentligen behöver jag inte ha en fet foundation eftersom jag har såpass fin hy som jag har. Så för er som behöver mer att täcka, använd alltså en fet foundation. Anledningen till att jag använde den idag var för att jag tycker det är mycket skönare att sminka sig med den än en foundation som är lös.
En tips: köp aldrig en foundation som det står att den täcker upp till 100 % på. Det kan lätt få dig att se ut som en plastdocka. Men såklart har du jättedålig hy och måste täcka mycket så funkar det ju.
Fast det många tjejer med dålig hy gör fel är egentligen att använda smink. Okej det täcker för stunden men du får bara fler finnar av det. Låt åtminstonde huden vila under natten, tvätta alltid bort ditt smink innan du lägger dig! Och om du bara går hemma på dagarna behöver du ju knappast något smink. Det är jätteviktigt att låta huden andas ibland.

Men nog om det och jag ska fortsätta berätta vad jag använt för smink idag.
Efter jag lagt ett lager med foundation använde jag ett puder från claudia. Jättebilligt och jag tycker det funkar bra! Fast egentligen gillar jag transparenta puder mer. Det har vi i skolan. Alltså ett löst puder kan man säga.

Jag fick en jättebra tidning av min lärare om hur man lägger olika sminkningar och hur man framhäver vissa drag i ansiktet mer eller döljer vissa saker. Jag kan skriva mer om det någon annan dag. Ska bara ta lite kort så jag kan visa med hjälp av bilder hur man ska göra också. Det är verkligen kul att se hur mycket smink kan göra för att förändra en människa.

Ja i alla fall, efter pudret började jag med ögonen. Idag kan jag säga att jag har en väldigt lätt vardagsmake på mig, så detta är inget komplicerat. Använde mig av en vit skimrande färg på ögonlocket, som även kallas att man lägger en lockskugga. Sedan tog jag en rosa/aprikos färg och la i ögongloben som även kallas för en globskugga, ganska så logiskt va? :) Använde även den vita färgen som highlight ända upp till ögonbrynet. Sedan även lite vitt under ögat som kallas för en droppskugga. Också det ett ganska logiskt namn även fast man skulle kunna kalla det för en underskugga också? :) Så lite gjorde jag med mina ögon, men det gör ändå en ganska stor skillnad.

Ögonbrynen fyllde jag i med pensel med en brun färg :) Inte allt för mörka eftersom jag är så ljus i mig själv, men ändå så att dem synd. Jag gillar att jobba med en pensel, använder man en penna på ögonbrynen blir dem lätt för mörka.
Och ett till tips: Sminkar du starka ögon med mycket färger, fyll då i ögonbrynen till mer för annars ser det bara dumt ut. Och om du har starka ögon använd INTE en stark färg på läpparna det kan bli för mycket, och ingen vill väl se ut som en julgran i ansiktet? hehe

Sen hade jag förstås rouge också. Jag tycker om att använda en lite mer aprikos/orange/brun färg som rouge. Alltså lite varmare färger. Annars brukar rosa vara en vanlig färg som många använder, men jag gillar oftast inte att ha kalla färger på kinderna.

Och sen var det klart! Tar inte mer än 10-15 minuter att lägga en sånhär makeup.
Skulle vara kul om jag inte hade slarvat bort min kamera och kunde ta bra bilder. kan ju såklart ta med mobilkameran, men en 3,2 megapixelskamera ger inte så bra kort. Men får se kanske slänger upp en bild här senare. Måste bara föna håret och ta på mig kläder innan :)

Hoppas ni fortsätter läsa här och lär er ngt bra :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0